Logarytmy zadania maturalne – zbiór zadań z rozwiązaniami PDF

Logarytmy to jeden z ważniejszych działów matematyki, który regularnie pojawia się na egzaminie maturalnym. Właściwe zrozumienie tego tematu i umiejętność rozwiązywania zadań z logarytmami jest kluczowe dla osiągnięcia dobrego wyniku na maturze z matematyki, szczególnie na poziomie rozszerzonym. W tym artykule przedstawimy kompleksowy zbiór zadań maturalnych dotyczących logarytmów wraz z szczegółowymi rozwiązaniami.
Podstawowe wzory i właściwości logarytmów
Zanim przejdziemy do rozwiązywania zadań, przypomnijmy sobie najważniejsze definicje i właściwości logarytmów:
Logarytm liczby \(a\) przy podstawie \(b\) to taka liczba \(c\), że \(b^c = a\).
Zapisujemy to jako: \(\log_b a = c\)
Podstawowe właściwości logarytmów:
- \(\log_b (x \cdot y) = \log_b x + \log_b y\)
- \(\log_b \left(\frac{x}{y}\right) = \log_b x – \log_b y\)
- \(\log_b (x^n) = n \cdot \log_b x\)
- \(\log_b b = 1\)
- \(\log_b 1 = 0\)
- \(b^{\log_b x} = x\) dla \(x > 0\)
- \(\log_b b^x = x\)
- \(\log_a x = \frac{\log_c x}{\log_c a}\) (wzór na zmianę podstawy logarytmu)
Warto również pamiętać, że logarytm jest określony tylko dla argumentów dodatnich, a podstawa logarytmu musi być liczbą dodatnią różną od 1.
Typowe zadania maturalne z logarytmami
Zadanie 1: Obliczanie wartości wyrażeń logarytmicznych
Treść zadania: Oblicz wartość wyrażenia \(\log_2 8 + \log_3 9 – \log_4 2\).
Rozwiązanie:
Korzystamy z właściwości logarytmów:
\(\log_2 8 = \log_2 2^3 = 3 \cdot \log_2 2 = 3 \cdot 1 = 3\)
\(\log_3 9 = \log_3 3^2 = 2 \cdot \log_3 3 = 2 \cdot 1 = 2\)
Dla \(\log_4 2\) musimy zastosować zmianę podstawy:
\(\log_4 2 = \frac{\log 2}{\log 4} = \frac{\log 2}{\log 2^2} = \frac{\log 2}{2 \log 2} = \frac{1}{2}\)
Teraz możemy obliczyć wartość całego wyrażenia:
\(\log_2 8 + \log_3 9 – \log_4 2 = 3 + 2 – \frac{1}{2} = 5 – \frac{1}{2} = \frac{10 – 1}{2} = \frac{9}{2} = 4,5\)
Odpowiedź: Wartość wyrażenia wynosi \(\frac{9}{2}\) lub \(4,5\).
Zadanie 2: Równania logarytmiczne
Treść zadania: Rozwiąż równanie \(\log_2 (x+3) + \log_2 (x-1) = 3\).
Rozwiązanie:
Korzystamy z właściwości logarytmów, aby przekształcić lewą stronę równania:
\(\log_2 (x+3) + \log_2 (x-1) = \log_2 ((x+3)(x-1)) = \log_2 (x^2 + 2x – 3)\)
Nasze równanie przyjmuje postać:
\(\log_2 (x^2 + 2x – 3) = 3\)
Korzystając z definicji logarytmu, możemy zapisać:
\(2^3 = x^2 + 2x – 3\)
\(8 = x^2 + 2x – 3\)
\(x^2 + 2x – 11 = 0\)
Rozwiązujemy równanie kwadratowe za pomocą delty:
\(\Delta = 2^2 – 4 \cdot 1 \cdot (-11) = 4 + 44 = 48\)
\(\sqrt{\Delta} = \sqrt{48} = 4\sqrt{3}\)
\(x_1 = \frac{-2 + 4\sqrt{3}}{2} = -1 + 2\sqrt{3}\)
\(x_2 = \frac{-2 – 4\sqrt{3}}{2} = -1 – 2\sqrt{3}\)
Sprawdzamy, czy otrzymane rozwiązania spełniają warunki dziedziny:
Dla \(x = -1 + 2\sqrt{3}\):
\(x + 3 = 2 + 2\sqrt{3} > 0\) (prawda, bo \(2\sqrt{3} > 0\))
\(x – 1 = -2 + 2\sqrt{3}\)
Sprawdźmy, czy \(-2 + 2\sqrt{3} > 0\):
\(2\sqrt{3} > 2\)
\(\sqrt{3} > 1\)
\(3 > 1\) (prawda)
Zatem \(x – 1 > 0\) dla \(x = -1 + 2\sqrt{3}\).
Dla \(x = -1 – 2\sqrt{3}\):
\(x – 1 = -2 – 2\sqrt{3} < 0\) (fałsz, nie spełnia warunku dziedziny)
Odpowiedź: Równanie ma jedno rozwiązanie: \(x = -1 + 2\sqrt{3}\).
Zadanie 3: Nierówności logarytmiczne
Treść zadania: Rozwiąż nierówność \(\log_3 (x-4) > \log_3 (2x+1)\).
Rozwiązanie:
Pamiętajmy, że funkcja logarytmiczna \(\log_a x\) jest rosnąca dla \(a > 1\) i malejąca dla \(0 < a < 1\).
W naszym przypadku \(a = 3 > 1\), więc funkcja \(\log_3 x\) jest rosnąca. Oznacza to, że jeśli \(\log_3 (x-4) > \log_3 (2x+1)\), to również \(x-4 > 2x+1\).
Rozwiązujemy nierówność:
\(x-4 > 2x+1\)
\(x-4-2x-1 > 0\)
\(-x-5 > 0\)
\(-x > 5\)
\(x < -5\)
Jednak musimy również uwzględnić dziedzinę logarytmów. Ponieważ argumenty logarytmów muszą być dodatnie, mamy dodatkowe warunki:
\(x-4 > 0 \Rightarrow x > 4\)
\(2x+1 > 0 \Rightarrow x > -\frac{1}{2}\)
Łącząc wszystkie warunki, otrzymujemy:
\(x < -5\) oraz \(x > 4\)
Te warunki są sprzeczne, ponieważ liczba nie może być jednocześnie mniejsza od -5 i większa od 4.
Odpowiedź: Nierówność nie ma rozwiązań.
Zadanie 4: Funkcje logarytmiczne
Treść zadania: Wyznacz dziedzinę i zbiór wartości funkcji \(f(x) = \log_{1/2} (x^2 – 4)\).
Rozwiązanie:
Aby wyznaczyć dziedzinę funkcji logarytmicznej, musimy określić, dla jakich wartości \(x\) argument logarytmu jest dodatni oraz podstawa logarytmu jest dodatnia i różna od 1.
Podstawa logarytmu to \(\frac{1}{2}\), która jest dodatnia i różna od 1, więc ten warunek jest spełniony.
Argument logarytmu to \(x^2 – 4\). Musi on być dodatni:
\(x^2 – 4 > 0\)
\(x^2 > 4\)
\(|x| > 2\)
\(x < -2\) lub \(x > 2\)
Zatem dziedzina funkcji to \(D_f = (-\infty, -2) \cup (2, +\infty)\).
Aby wyznaczyć zbiór wartości, zauważmy, że funkcja \(\log_{1/2} x\) jest malejąca (ponieważ \(0 < \frac{1}{2} < 1\)).
Gdy \(x\) zbliża się do -2 z lewej strony lub do 2 z prawej strony, \(x^2 – 4\) zbliża się do 0 z prawej strony, więc \(\log_{1/2} (x^2 – 4)\) dąży do \(-\infty\).
Gdy \(|x|\) rośnie do nieskończoności, \(x^2 – 4\) również rośnie do nieskończoności, a \(\log_{1/2}\) z dużej liczby daje wartości zbliżające się do \(-\infty\) (ponieważ funkcja jest malejąca).
Zatem zbiór wartości funkcji to \(W_f = (-\infty, +\infty)\).
Odpowiedź: Dziedzina funkcji: \(D_f = (-\infty, -2) \cup (2, +\infty)\), zbiór wartości: \(W_f = (-\infty, +\infty)\).
Zadanie 5: Zastosowanie logarytmów w zadaniach praktycznych
Treść zadania: Pewna kultura bakterii zwiększa swoją liczebność według wzoru \(N(t) = N_0 \cdot 2^{t/5}\), gdzie \(N_0\) to początkowa liczba bakterii, a \(t\) to czas w godzinach. Ile czasu potrzeba, aby liczba bakterii wzrosła 10-krotnie?
Rozwiązanie:
Mamy znaleźć taki czas \(t\), dla którego \(N(t) = 10 \cdot N_0\).
Podstawiamy do wzoru:
\(N_0 \cdot 2^{t/5} = 10 \cdot N_0\)
Dzielimy obie strony przez \(N_0\):
\(2^{t/5} = 10\)
Stosujemy logarytm o podstawie 2 do obu stron:
\(\log_2 2^{t/5} = \log_2 10\)
\(\frac{t}{5} = \log_2 10\)
Możemy obliczyć \(\log_2 10\) korzystając ze wzoru na zmianę podstawy logarytmu:
\(\log_2 10 = \frac{\log 10}{\log 2} \approx \frac{1}{0,301} \approx 3,32\)
Zatem:
\(\frac{t}{5} \approx 3,32\)
\(t \approx 5 \cdot 3,32 = 16,6\)
Odpowiedź: Liczba bakterii wzrośnie 10-krotnie po około 16,6 godzinach.
Kalkulator logarytmów
Poniżej znajduje się prosty kalkulator do obliczania wartości logarytmów o dowolnej podstawie:
Kalkulator logarytmów
Wynik:
Wykres funkcji logarytmicznej
Poniżej przedstawiamy interaktywny wykres funkcji logarytmicznej \(f(x) = \log_a(x)\) dla różnych wartości podstawy \(a\):
Podsumowanie najważniejszych wzorów
Poniższa tabela zawiera zestawienie najważniejszych wzorów dotyczących logarytmów, które są przydatne przy rozwiązywaniu zadań maturalnych:
Nazwa | Wzór |
---|---|
Definicja logarytmu | \(\log_b a = c \Leftrightarrow b^c = a\) |
Logarytm iloczynu | \(\log_b (x \cdot y) = \log_b x + \log_b y\) |
Logarytm ilorazu | \(\log_b \left(\frac{x}{y}\right) = \log_b x - \log_b y\) |
Logarytm potęgi | \(\log_b (x^n) = n \cdot \log_b x\) |
Zmiana podstawy logarytmu | \(\log_a x = \frac{\log_c x}{\log_c a}\) |
Logarytm podstawy | \(\log_b b = 1\) |
Logarytm jedynki | \(\log_b 1 = 0\) |